poniedziałek, 27 czerwca 2016

USING PICTURES IN TEACHING ENGLISH

USING PICTURES IN TEACHING ENGLISH

Wykorzystanie obrazków w nauczaniu angielskiego


Czy warto wykorzystywać obrazki na lekcjach? - Warto! Obrazki są fantastyczną pomocą dydaktyczną, gdyż motywują do mówienia zarówno śmiałe, jak i nieśmiałe osoby. Mogą być wykorzystywane na różne sposoby w zależności od grupy wiekowej, jak i umiejętności uczniów. Dlatego też, gromadzenie obrazków w formie cyfrowej oraz tradycyjnej (najlepiej zalaminowanej) jest świetnym rozwiązaniem. Ponadto, zdjęcia mogą być wykorzystywane wielokrotnie :)

Moje edycja

  • opis obrazka (describing)

  • porównanie obrazków (comparing): Jakie widzisz różnice? (Find differences...), Uzasadnij wybór obrazka lub / i jego odrzucenie (Choose one picture and say why...).

  • odgadywanie, co jest na obrazku po odsłonięciu kolejnych elementów: 
 - kartka z dziurką (a card with a whole) lub wersja na tablicy interaktywnej z kółkiem lub kurtyną

 - zakrycie puzzlami - aby odkryć puzzelek należy wykonać zadanie: kalambur (pokaż/narysuj/opisz), podaj synonim/antonim, jaki jest stopień wyższy tego przymiotnika, jaka jest druga / trzecia forma tego czasownika nieregularnego, utwórz zdanie z...., zapytaj o .... itp.

Moja aplikacja na LearningApps.org: puzzle z nieregularnymi

  • story cubes - tworzenie opowiadania lub zdań z wylosowanymi obrazkami 

  • tworzenie zdania z wylosowanymi dwoma obrazkami np. przy wdrażaniu struktury There is / are ....
car, garage          There is a car in the garage.

basket, apples      There are some apples in the basket.

  • utrwalanie czasu Present Continuous: uczniowie mają obrazek na plecach, chodzą po klasie i pytają: Am I writing a letter?, Am I singing?
  • utrwalenie czasu Past Continuous (pomysł Anny Popławskiej): pokazujemy uczniom zdjęcie z ważnym wydarzeniem np. karnym strzelonym przez Krychowiaka, festynem szkolnym, narodzinami Royal Baby itp. i pytamy: What were you doing when ....
  • role-plays (wspomniany przez Annę Popławską): zamiast podawania uczniom tekstu z opisem sytuacji, rozdajemy obrazki, uczniowie wcielają się w role nie będąc ograniczani przez punkty z polecenia 


  • po zalaminowanych zdjęciach uczniowie mogą pisać mazakiem suchościeralnym i tworzyć mini-dialogi, memy lub utrwalać mowę zależną
  • pocięte zdjęcie możemy użyć do podziału na grupy, dzięki czemu nie ma problemu z wykluczeniem osób, tworzeniem się grup wzajemnej adoracji: uczniowie losują po jednym elemencie, układają puzzle i przynależą do poszczególnej grupy z danym zdjęciem
  • wprowadzenie do lekcji (introduction): Zgadnijcie o czym dziś będziemy rozmawiać?
  • prezentacja słownictwa i wszelkiego rodzaje gry z wykorzystaniem kart obrazkowych

  • drugi tryb warunkowy (second conditional): Co byś zrobił w tej sytuacji? Co byś zrobił, gdyś był/była osobą z obrazka? 



  • trzeci tryb warunkowy (third conditional): Gdyby nie ...., to by.....


  • obrazki sytuacyjne: Jak zakończy się ta historia?

  • picture dictation: w grupach młodszych nauczyciel opisuje wylosowany obrazek, a uczniowie rysują, w grupach starszych opisuje jeden z uczniów 

  • thought bubbles (chmurki): dopisujemy myśli 







  • wspólnie z uczniami możemy tworzyć memy, które są świetne do ilustrowania idiomów czy kłopotliwych wyrażeń z przyimkami tudzież z czasownikami złożonymi, słowo, które chcielibyśmy zapamiętać, nowe słówka z tekstu, mowę zależną itp. 

    • Jestem teraz w trakcie genialnego szkolenia pt.: "Grafika dla nauczycieli języków obcych" autorstwa Anny Popławskiej. Kurs uważam za fantastyczny nie tylko z uwagi na zawartość, ale również formę. Lekcje możemy oglądać w dowolnym czasie, gdyż wszystko jest zamieszczone na platformie. Ponadto, raz na tydzień jest webinarium, podczas którego można poznać pomysły innych. Dzięki szkoleniu dowiedziałam się, iż memy można w bardzo prosty sposób tworzyć w programach dostępnych online: memecenter, Gatm Meme Generator, Generator memy.pl lub Meme Creator.

      Dlaczego wykorzystywać memy? - Z uwagi na fakt, iż są bardzo popularne wśród uczniów z różnych grup wiekowych. Co więcej, są świetnym przerywnikiem - zwłaszcza jeśli przerabiamy trudny i wymagający wielu drilli materiał lub gdy naszymi słuchaczami są mali uczniowie, których czas skupienia jest krótki.
    Moja edycja

    Wszystkie obrazki pochodzą z Pixabay.

    Skąd brać obrazki?

    -darmowe serwery (zwróć uwagę na licencję!!!)
    -gotowe karty obrazkowe
    -zdjęcia z gazet/ulotek/gazetek


    A Wy jak wykorzystujecie zdjęcia / obrazki? Czekam na Wasze komentarze :)


     Chcesz być na bieżąco z nowymi postami? Szukasz ciekawych linków do stron z materiałami pomocniczymi? Zapraszam do polubienia fanpage'a bloga na Facebooku (follow me). Kliknij TU


    6 komentarzy:

    1. Wyczerpujące zestawienie, super pomysły do wykorzystania! Obrazki, zawierajace wiele szczegółów sa wciągające rownież w ćwiczeniach typu I SPY. Dobra zabawę fundują tez ćwiczenia typu thought/ speech bubbles, o ktorych wspomniałaś.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Tak myślałam, że o czymś zapomniałam ;) Oczywiście obrazki typu "I spy" dają nam dużo mozliwości. Chyba po jakimś czasie zedytuję post i dodam wasze pomysły, gdyż nie wszyscy zagladają do komentarzy.

        Usuń
    2. Bardzo treściwy i praktyczny wpis, dzięki! Z opisanych przez Ciebie pomysłów bardzo lubię i często korzystam z ćwiczenia na Past Continuous (Where were you when...).
      Moje kolejne ulubione zastosowanie zdjęć to ćwiczenie czasowników modalnych i spekulowanie nt tego co dzieje się na obrazku/co się stanie/co się stało. Poza tym, fajnie pracuje mi się z ilustracjami z gatunku "social commentary" i tutaj bardziej niż na konkretne struktury gramatyczne stawiam na kreatywne myślenie, konwersację i jestem gotowa na sporą dawkę spontanu ;)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Super, dzięki za przypomnienie - post pisałam na raty, a i tak umknęło mi parę rzeczy... Dziękuję jeszcze raz za kolejne sposoby wykorzystania obrazków :)

        Usuń
    3. Ja jestem fanką wykorzystywania gazetek reklamowych ze sklepów, robię z nich fiszki do nauki słówek, memory i tworzenia prostych lub bardziej skomplikowanych historii, od najprostszych poszedł i kupił to i to, brakło mamie czegoś do określonego posiłku, nie wie czy mu starczy pieniędzy, jak płacić kartą, to tańsze, to z promocji, to zdrowe, to smaczne, jak często chodzisz na zakupy, co lubisz, czy masz kieszonkowe itd... Dodam, że uczę rosyjskiego, ale bardzo często tu zaglądam, bo sama książka zdecydowanie nie wystarcza, a ją lubię się bawić i wyzwalać spontaniczne reakcje . Pozdrawiam, Izabela S.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Bardzo się cieszę Izo, że informacje mogą wykorzystywać nie tylko angliści :) Gazetki reklamowe są świetne, choć jeśli mamy liczną grupę, to czasami dziwnie patrzą jak się bierze niezły stosik ;)

        Usuń