poniedziałek, 27 czerwca 2016

USING PICTURES IN TEACHING ENGLISH

USING PICTURES IN TEACHING ENGLISH

Wykorzystanie obrazków w nauczaniu angielskiego


Czy warto wykorzystywać obrazki na lekcjach? - Warto! Obrazki są fantastyczną pomocą dydaktyczną, gdyż motywują do mówienia zarówno śmiałe, jak i nieśmiałe osoby. Mogą być wykorzystywane na różne sposoby w zależności od grupy wiekowej, jak i umiejętności uczniów. Dlatego też, gromadzenie obrazków w formie cyfrowej oraz tradycyjnej (najlepiej zalaminowanej) jest świetnym rozwiązaniem. Ponadto, zdjęcia mogą być wykorzystywane wielokrotnie :)

Moje edycja

  • opis obrazka (describing)

  • porównanie obrazków (comparing): Jakie widzisz różnice? (Find differences...), Uzasadnij wybór obrazka lub / i jego odrzucenie (Choose one picture and say why...).

  • odgadywanie, co jest na obrazku po odsłonięciu kolejnych elementów: 
 - kartka z dziurką (a card with a whole) lub wersja na tablicy interaktywnej z kółkiem lub kurtyną

 - zakrycie puzzlami - aby odkryć puzzelek należy wykonać zadanie: kalambur (pokaż/narysuj/opisz), podaj synonim/antonim, jaki jest stopień wyższy tego przymiotnika, jaka jest druga / trzecia forma tego czasownika nieregularnego, utwórz zdanie z...., zapytaj o .... itp.

Moja aplikacja na LearningApps.org: puzzle z nieregularnymi

  • story cubes - tworzenie opowiadania lub zdań z wylosowanymi obrazkami 

  • tworzenie zdania z wylosowanymi dwoma obrazkami np. przy wdrażaniu struktury There is / are ....
car, garage          There is a car in the garage.

basket, apples      There are some apples in the basket.

  • utrwalanie czasu Present Continuous: uczniowie mają obrazek na plecach, chodzą po klasie i pytają: Am I writing a letter?, Am I singing?
  • utrwalenie czasu Past Continuous (pomysł Anny Popławskiej): pokazujemy uczniom zdjęcie z ważnym wydarzeniem np. karnym strzelonym przez Krychowiaka, festynem szkolnym, narodzinami Royal Baby itp. i pytamy: What were you doing when ....
  • role-plays (wspomniany przez Annę Popławską): zamiast podawania uczniom tekstu z opisem sytuacji, rozdajemy obrazki, uczniowie wcielają się w role nie będąc ograniczani przez punkty z polecenia 


  • po zalaminowanych zdjęciach uczniowie mogą pisać mazakiem suchościeralnym i tworzyć mini-dialogi, memy lub utrwalać mowę zależną
  • pocięte zdjęcie możemy użyć do podziału na grupy, dzięki czemu nie ma problemu z wykluczeniem osób, tworzeniem się grup wzajemnej adoracji: uczniowie losują po jednym elemencie, układają puzzle i przynależą do poszczególnej grupy z danym zdjęciem
  • wprowadzenie do lekcji (introduction): Zgadnijcie o czym dziś będziemy rozmawiać?
  • prezentacja słownictwa i wszelkiego rodzaje gry z wykorzystaniem kart obrazkowych

  • drugi tryb warunkowy (second conditional): Co byś zrobił w tej sytuacji? Co byś zrobił, gdyś był/była osobą z obrazka? 



  • trzeci tryb warunkowy (third conditional): Gdyby nie ...., to by.....


  • obrazki sytuacyjne: Jak zakończy się ta historia?

  • picture dictation: w grupach młodszych nauczyciel opisuje wylosowany obrazek, a uczniowie rysują, w grupach starszych opisuje jeden z uczniów 

  • thought bubbles (chmurki): dopisujemy myśli 







  • wspólnie z uczniami możemy tworzyć memy, które są świetne do ilustrowania idiomów czy kłopotliwych wyrażeń z przyimkami tudzież z czasownikami złożonymi, słowo, które chcielibyśmy zapamiętać, nowe słówka z tekstu, mowę zależną itp. 

    • Jestem teraz w trakcie genialnego szkolenia pt.: "Grafika dla nauczycieli języków obcych" autorstwa Anny Popławskiej. Kurs uważam za fantastyczny nie tylko z uwagi na zawartość, ale również formę. Lekcje możemy oglądać w dowolnym czasie, gdyż wszystko jest zamieszczone na platformie. Ponadto, raz na tydzień jest webinarium, podczas którego można poznać pomysły innych. Dzięki szkoleniu dowiedziałam się, iż memy można w bardzo prosty sposób tworzyć w programach dostępnych online: memecenter, Gatm Meme Generator, Generator memy.pl lub Meme Creator.

      Dlaczego wykorzystywać memy? - Z uwagi na fakt, iż są bardzo popularne wśród uczniów z różnych grup wiekowych. Co więcej, są świetnym przerywnikiem - zwłaszcza jeśli przerabiamy trudny i wymagający wielu drilli materiał lub gdy naszymi słuchaczami są mali uczniowie, których czas skupienia jest krótki.
    Moja edycja

    Wszystkie obrazki pochodzą z Pixabay.

    Skąd brać obrazki?

    -darmowe serwery (zwróć uwagę na licencję!!!)
    -gotowe karty obrazkowe
    -zdjęcia z gazet/ulotek/gazetek


    A Wy jak wykorzystujecie zdjęcia / obrazki? Czekam na Wasze komentarze :)


     Chcesz być na bieżąco z nowymi postami? Szukasz ciekawych linków do stron z materiałami pomocniczymi? Zapraszam do polubienia fanpage'a bloga na Facebooku (follow me). Kliknij TU


    8 komentarzy:

    1. Wyczerpujące zestawienie, super pomysły do wykorzystania! Obrazki, zawierajace wiele szczegółów sa wciągające rownież w ćwiczeniach typu I SPY. Dobra zabawę fundują tez ćwiczenia typu thought/ speech bubbles, o ktorych wspomniałaś.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Tak myślałam, że o czymś zapomniałam ;) Oczywiście obrazki typu "I spy" dają nam dużo mozliwości. Chyba po jakimś czasie zedytuję post i dodam wasze pomysły, gdyż nie wszyscy zagladają do komentarzy.

        Usuń
    2. Bardzo treściwy i praktyczny wpis, dzięki! Z opisanych przez Ciebie pomysłów bardzo lubię i często korzystam z ćwiczenia na Past Continuous (Where were you when...).
      Moje kolejne ulubione zastosowanie zdjęć to ćwiczenie czasowników modalnych i spekulowanie nt tego co dzieje się na obrazku/co się stanie/co się stało. Poza tym, fajnie pracuje mi się z ilustracjami z gatunku "social commentary" i tutaj bardziej niż na konkretne struktury gramatyczne stawiam na kreatywne myślenie, konwersację i jestem gotowa na sporą dawkę spontanu ;)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Super, dzięki za przypomnienie - post pisałam na raty, a i tak umknęło mi parę rzeczy... Dziękuję jeszcze raz za kolejne sposoby wykorzystania obrazków :)

        Usuń
    3. Ja jestem fanką wykorzystywania gazetek reklamowych ze sklepów, robię z nich fiszki do nauki słówek, memory i tworzenia prostych lub bardziej skomplikowanych historii, od najprostszych poszedł i kupił to i to, brakło mamie czegoś do określonego posiłku, nie wie czy mu starczy pieniędzy, jak płacić kartą, to tańsze, to z promocji, to zdrowe, to smaczne, jak często chodzisz na zakupy, co lubisz, czy masz kieszonkowe itd... Dodam, że uczę rosyjskiego, ale bardzo często tu zaglądam, bo sama książka zdecydowanie nie wystarcza, a ją lubię się bawić i wyzwalać spontaniczne reakcje . Pozdrawiam, Izabela S.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Bardzo się cieszę Izo, że informacje mogą wykorzystywać nie tylko angliści :) Gazetki reklamowe są świetne, choć jeśli mamy liczną grupę, to czasami dziwnie patrzą jak się bierze niezły stosik ;)

        Usuń
    4. It is truly a nice and useful pieece off information. I'm happy that
      you just shared this helpful info with us. Please stay us informed like this.
      Thank you for sharing.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Thanks a lot! I hope you will be visiting my blog regularly :)

        Usuń