czwartek, 24 sierpnia 2017

CO TO JEST METODA PROJEKTU?

CO TO JEST METODA PROJEKTU?


W nauczaniu pragniemy rozwijać w Naszych uczniach pewne umiejętności, jak na przykład: planowanie, poszukiwanie informacji, organizowanie, praca w zespole czy rozwiązywanie problemów. Poprzez konkretne zadania kształtujemy w nich odpowiednie postawy. To właśnie metoda projektu pozwala Nam na pracę ucznia nad samym sobą. Jak ugryźć pracę tą metodą na zajęciach języka obcego i nie tylko?


metoda projektu edukacyjnego




Cechy dobrego projektu


Zacznijmy właśnie od nich, gdyż uzmysłowią Nam jaką wartość ma metoda projektu.

  • pogłębianie szkolnej edukacji z powiązaniem z podstawą programową,
  • działalność praktyczna,
  • zdobywanie wiedzy i umiejętności,
  • włączeniu uczniów w proces pracy poprzez ustalenie celi,
  • podział obowiązków,
  • dokładny plan pracy: tytuł, cele, terminarz, formy i metody pracy, kryteria oceny, sposób przedstawienia efektów,
  • praca zarówno zespołowa, jak i indywidualna,
  • CLIL - łączenie treści edukacyjnych z różnych przedmiotów,
  • część zadań może zostać zrealizowana poza murami szkoły.


metoda projektu na lekcjach
Metoda projektu w edukacji

Jakie umiejętności kształtujemy?

  1. Komunikacja
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  2. Odpowiedzialność za podjęte zadanie
  3. Wyszukiwanie informacji 
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  4. Decydowanie
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  5. Myślenie twórcze
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  6. Samodzielne uczenie się
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  7. Współpraca z innymi uczniami
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  8. Poszukiwanie rozwiązań problemów
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  9. Planowanie i organizowanie
    metoda projektu na lekcjach
    metoda projektu na lekcjach
  10. Ocena pracy
  11. Prezentacja efektów końcowych.

Czy takie listy nie są przekonujące i zachęcające do wypróbowania tej metody? - dla mnie osobiście bardzo. Większość z tych umiejętności jest potrzebna zarówno w życiu szkolnym, jak i później, gdy już podejmujemy się pracy zawodowej oraz decydujemy się na założenie rodziny. 
Styczność właśnie z tą metodą miałam dzięki pracy w gimnazjum. Jeśli zadania zostaną odpowiednio rozdzielono pracują dosłownie wszyscy: od uczniów tzw. "piątkowych", po leniuszki lub nieśmiałe osóbki. Najważniejsza jest dobra atmosfera współpracy, służenie radą i pomocą, bycie partnerem w działaniach, mentorem, czasami negocjatorem. Zasady pracy powinny być jasne dla wszystkich.

Przygotowanie do pracy


Wspólnie z uczniami rozmawiamy na temat celowości projektu: kto będzie odbiorcą, kto i jak z niego skorzysta, kto będzie odpowiedzialny za poszczególne zadania, jakie będą rezultaty, z jakimi problemami możemy się spotkać, kto może Nam pomóc, czy poniesiemy jakieś koszta itp.

Dobrze jest. gdy uczniowie sami podzielą się na grupy lub pary. Wezmą udział w ustalaniu grafiku, przydziału czynności zgodnego z ich możliwościami i zainteresowaniami.

metoda projektu na lekcjach
metoda projektu na lekcjach


Zanim przejdziemy do ustalania i negocjacji, jasno wyodrębnijmy zasady komunikacji. Zwróćmy uwagę na fakt, iż możemy się nie zgadzać i przedyskutować zagadnienie, ale musi odbywać się to w kulturalnej atmosferze. Zaznaczmy, że warto jest prosić o pomoc w sytuacji stresowej lub w problemach technicznych, wspierać się wzajemnie i doceniać wszelkie sukcesy.


Planowanie


W tej fazie projektu ustalamy tematykę, tytuł, harmonogram zadań (kto?, kiedy?), przyporządkowanie zadań (kto?, co?), cele i sposoby ich realizacji, źródła informacji i sposoby ich wyszukiwania, sposób dokumentacji, terminy konsultacji (minisprawozdań), sposób prezentacji efektów końcowych (jak?, gdzie?, kiedy?) oraz kryteria oceny projektu.
Ta część wydaje się być najtrudniejsza, ale mając wszystkie ustalenie pozostałe dwie już nie są tak przytłaczające.

Działanie


Nauczyciel doradza i obserwuje. W razie potrzeby interweniuje. Prowadzi konsultacje, na bieżąco monitoruje i rozmawia z uczniami. Modyfikuje cele lub sposoby ich realizacji. 

Sprawdza czy zadania z karty ucznia / zespołu są realizowane.

Prezentacja i ocena


Nauczyciel może pomagać w tej fazie, głównie pod względem technicznym i doradzeniu w kontaktach np. z mediami. Uczniowie biorą odpowiedzialność za prezentację, która może przyjąć przeróżną formę:

  1. Gazeta
  2. Ulotka
  3. Album
  4. Kronika
  5. Prezentacja multimedialna
  6. Film
  7. Reklama
  8. Parodia filmu / serialu
  9. Przedstawienie / inscenizacja / scenki sytuacyjne
  10. Plakat lub inna forma plastyczna / techniczna
  11. Happening
  12. Wystawa
  13. Książka
  14. Komiks
  15. Konferencja
  16. Reportaż
  17. Wiadomości a'la CNN lub BBC
  18. Wywiady z gwiazdami
  19. Dzień Języków Obcych, dzień czegokolwiek ;)
  20. Dokument historyczny, przyrodniczy itp.
  21. E-Twinning
  22. Projekty międzynarodowe z ramienia Erasmusa, miast partnerskich, wymiana pocztówek itd.
  23. Prowadzenie bloga.
  24. I pewnie jeszcze wiele wiele innych...
Ta lista to tylko część, bo możliwości jest wiele. Uczniowie również podsuwają niesamowite pomysły, więc ROZMAWIAJMY i SŁUCHAJMY ICH!

Po zakończeniu projektu warto jest omówić napotkane problemy i ich rozwiązywanie, porozmawiać o odczuciach / wrażeniach. Być może metoda spodoba się na tyle, że decyzja o następnym projekcie to tylko kwestia czasu. 

Pamiętajmy, że projekty nie muszą być długoterminowe - mogą trwać tydzień czy dwa.


Przykładowa karta projektu


metoda projektu edukacyjnego karta projektu
Karta projektu str 1


W pliku znajdziecie kartę projektu w Wordzie - możecie ją dowolnie edytować. Będę wdzięczna za linkowanie do tego postu :)


Click me to download



Czy macie doświadczenia pracy metodą projektu?
Jakie tematy realizowaliście w ramach projektu?





Chcesz być na bieżąco? - odwiedź fanpage bloga na Facebooku: English Freak oraz profil na INSTAGRAMIE.

11 komentarzy:

  1. Super! Bardzo fajnie opracowany wpis. Myślę, że taki must-read dla nauczycieli uczących starsze dzieci :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Zgadzam się, ale w sumie z maluszkami też robimy projekty np. przygotowanie występu na Dzień Mamy czy Babci i Dziadka - generalnie prawie wszystko możemy podpiąć pod projekt, jeśli tylko dobrze obierzemy cel, mamy harmonogram, monitorujemy postępy i chwalimy się efektami ;)

      Usuń
  2. THANKS A MILLION:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przydatny, konkretny post. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że spełnia swoją funkcję :) Dziękuję!

      Usuń
  4. Super wpis- zamierzam wykorzystać tę metodę w tym roku do pracy z trudną młodzieżą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale - mam nadzieję, że młodzież łyknie haczyk i współpraca będzie naprawdę owocna!

      Usuń